Xarxes socials a l’aula?

Les xarxes socials formen part de la societat actual com un dels elements més imprescindibles per a la comunicació, i no només això, sinó que si se’n fa un bon ús poden implicar també informació. Podem utilitzar-les com a un recurs per educar els nostres alumnes, mantenir-los al dia de l’actualitat i, a més a més, ensenyar-los a ser crítics? Per descomptat.

Es debat força sobre si és segur i apropiat incitar a l’alumnat a que utilitzi les xarxes socials; és evident que per fer-ho cal assegurar-se de deixar ben clar com s’utilitza correctament una xarxa social i com no. Els beneficis poden ser múltiples i és essencial aprendre a treure profit de qualsevol eina que tinguem a l’abast.

Ens en podem plantejar l’ús des de diversos punts de vista; probablement la majoria d’alumnes estiguin ja registrats a algunes xarxes socials com Facebook, de les més populars. Aquí l’objectiu serà mostra’ls-hi la cara útil, educativament parlant, de la web; podem crear un grup tancat administrat pel professor incloent-hi els alumnes de la classe. A part de contribuir a que es comuniquin entre ells, poden compartir tot tipus d’enllaços, documents i esdeveniments que els sigui d’interès, relatius a l’assignatura o altres aspectes. Pel professor, pot ser una eina per aclarir dubtes, afegir també documents que trobi adients, enllaços a activitats externes o temes de debat i inclús preguntes que els faci pensar i tenir criteri. Mitjançant la xarxa social, els podem apropar als centenars de diaris digitals i webs de mitjans de comunicació que existeixen, compartint amb ells links de notícies que els poden ser d’interès i mantenint-los informats.

Tenim altres alternatives també, com Twitter, que aplicat a classe pot ser una eina per parlar amb periodicitat de l’actualitat i anar veient a temps real tweets que siguin d’interès; inclús es pot estimular als alumnes a registrar-s’hi, ja que seria un bon recurs per incentivar la seva capacitat de síntesi (tweets de 140 caràcters). Altres xarxes mixtes, que inclouen tant comunicació com altres eines, com Youtube amb vídeos o Flickr amb fotografia també poden fer-se servir com a suport en la matèria. Inclús podria crear-se un blog mitjançant Blogger o WordPress on els alumnes anessin penjant articles sobre activitats que realitzin a classe o motivar-los a sortir al carrer per buscar notícies realitzant una espècie de taller de periodisme.

Finalment us volem presentar una xarxa social molt útil, però menys coneguda, anomenada Edmodo. Es tracta d’una plataforma social educativa que permet la comunicació entre professor i alumnes en un entorn tancat i privat, amb un codi propi per l’alumnat i que resulta un suport idoni. A l’inici s’hi troben tots els continguts dels cursos (penjats pel professor) i a més a més consta d’eines com un calendari on col·locar-hi esdeveniments, notes, biblioteca, creació de grups per petits, missatges, enquestes, alertes, transferència d’arxius, publicació de qualificacions… Les funcions són infinites i molt més pensades per a l’educació que en altres xarxes socials.

Per tant, us animem a que us plantegeu com aprofitar la tecnologia des d’una vessant educativa, ja que les opcions són inacabables. Us recordem que un aspecte important, però, és incloure la visió crítica en l’ús de qualsevol xarxa social; s’ha d’ensenyar a l’alumnat que no tot el que circula per Internet és cert ni adequat, i que cal saber-ne detectar el mal ús quan es produeixi. Us deixem finalment un article amb 100 maneres d’utilitzar les xarxes socials a classe.

Xell Palau

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s