L’elaboració d’un diari

Després d’un article passat en el que us suggeríem que animéssiu als alumnes a crear un petit telediari en grup, us plantegem una activitat semblant. La millor manera d’introduir a l’alumnat en el periodisme és apropant-los a la pràctica d’aquest. Per això us proposem que els animeu a elaborar un diari en paper o digital; en equip és una activitat entretinguda i molt educativa. A més a més, serveix per aproximar la informació a l’aula, fomentar la lectura i aprendre a utilitzar la llengua, desenvolupar el pensament crític, el debat i la reflexió dels alumnes i, el més important, despertar el seu l’interès per l’actualitat.

Per fer-vos-en una idea, un mostrem un programa creat pel diari El País, anomenat El País de los Estudiantes, amb l’objectiu d’introduir el periodisme a les aules mitjançant la creació d’un diari fet integrament pels alumnes i revisat pel professorat. El projecte posa a la disposició de les escoles una plataforma a Internet creada per El País per facilitar la maquetació del diari i explica clarament tots els passos per aclarir qualsevol dubte que pugui sorgir.

Els alumnes hauran de distribuir-se tasques com les següents, entre d’altres, tot segons el nombre de nois i noies i els grups que es puguin organitzar:

  • Documentació i investigació: un grup d’alumnes hauran de buscar la informació necessària per crear totes les notícies o reportatges de l’edició.
  • Redacció: la informació recollida haurà de ser redactada en forma d’article amb el més important, fet que els ajudarà a aprendre a prioritzar i jerarquitzar la informació.
  • Recerca de fotografies i recursos gràfics: per a la majoria de notícies seran necessàries imatges per amenitzar el text i il·lustrar-lo.
  • Maquetació: un altre grup s’haurà de dedicar a col·locar les notícies juntament amb les imatges, segons si es tracta d’un diari en paper o digital, col·locades en ordre de prioritat i diferenciant-ne les més importants, per mida.
  • Correcció: una vegada col·locades les notícies, hauran de revisar-se, tant ortogràficament com visualment.

Si es decidís crear un diari digital, podria fer-se mitjançant qualsevol plataforma per crear blogs a internet. Així es fomenta, com deiem, el treball en grup, a més a més de familiaritzar l’alumnat amb la tecnologia 2.0. També s’haurà de crear una capçalera i un disseny en general, fomentant la creativitat i la originalitat. Les notícies poden ser de l’àmbit que es desitgi, centrant-lo en l’escola, en el municipi resident o inclús a nivell nacional o internacional, segons el nivell educatiu i la facilitat d’accés a la informació.

Molts centres escolars porten anys creant una revista periòdica trimestral o anual, feta gairebé integrament pels alumnes i en format paper. Això fa que aquests aprenguin a realitzar reportatges sobre aspectes pròxims, entrevistes a personatges coneguts o d’interès, articles d’opinió i notícies de diversos àmbits com cultura o esports.

Per tant, és una eina interessant i molt pràctica per endinsar als joves en l’actualitat, coneixent-la de primera mà.

Xell Palau

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s