La fórmula del periodisme; camí a l’alfabetització

Captura de pantalla 2012-12-13 a las 10.31.00

Edgar Pérez, estudiant de segon de Batxillerat a l’IES Pere Calders.

L’Edgar Pérez és un estudiant de segon de batxillerat de l’institut IES Pere Calders (Cerdanyola del Vallès). “La manipulació del mitjans de comunicació” és el títol del seu treball de recerca, el qual ha presentat avui als seus professors. Aquesta investigació que ha triat li ha proporcionat molts coneixements; no només sobre l’actualitat, sinó sobre com està tractada. Amb aquest anàlisis que ha realitzat pel seu compte, se n’ha adonat de moltes coses i, ara, entén una mica més la funció del periodisme, la rellevància que pot tenir per conèixer la societat i, sobretot, per què és important per ell conèixer tot això.

Però no tots els seus companys en són conscients. L’Edgar admèt que a la seva classe, els alumnes que estan mínimament informats o posats al corrent de l’actualitat, del què passa i de com els afecta, són un reduït percentatge.

L’Ana Díaz, va a tercer de l’ESO. És uns anys més petita, però ja entreveu que problemes que apareixen actualment als mitjans, com les retallades a l’ensenyament, és una cosa que ens afecta a tots. Tot i així, a l’escola no hi ha cap espai en el qual parlin sobre temes de l’actualitat i explica que sobre les retallades, per exemple, “a classe a vegades els demanen l’opinió sobre el tema”, però al preguntar-li què està passant o per què se’n parla tant de tot això (o sigui, per què és important), no sap contestar estant entesa en el tema.

La manipulació dels mitjans de comunicació TR

Portada del treball de recerca “La manipulació dels mitjans de comunicació. El cas de la premsa escrita”, realitzat per l’alumnes Edgar Pérez (IES Pere Calders).

Després de fer el seu treball de recerca, l’Edgar destaca que la funció del periodisme és “mostrar la realitat de forma mínimament objectiva per entendre què passa al nostra voltant” i que “lo objectiu o menys objectiu que sigui un periodista farà que la informació que nosaltres rebem sigui més propera o més llunyana a la realitat”. En aquest aspecte, l’alumne de segon de batxillerat humanístic ha introduit una idea fonamental i a plantejar a alumnes ja des de l’edat de l’Ana, per a la seva formació i alfabetització: la informació que rebem, passa pels periodistes i aquesta informació és el que els ciutadans coneixen. I, el més important: allò que no s’explica no se sabrà.

És important tenir coneixements de l’actualitat?

Resulta precipitat determinar o afirmar que, un cop els nens acabin l’ESO o, fins i tot, quan acabin Batxillerat, no tindràn una idea consolidada de com funciona la nostra societat.

Captura de pantalla 2012-12-13 a las 10.30.05

Ricard Laiglesia, professor de Llengua Castellana a alumnes d’ESO a l’IES Pere Calders.

Ricard Laiglesia és professor de Castellà a alumnes d’ESO a l’IES Pere Calders. Li plantegem aquesta qüestió i, com molts dels seus companys de professió, assegura que els nens acaben aquest període educatiu (referint-se tant a ESO com, més endedavant, a Batxillerat) tenint una idea molt senzilla i simplificada sobre el que es trobaran en endevant.

Laiglesia reconeix que tindre els nens al corrent de l’actualitat és una forma molt eficaç d’ensenyar-los com funciona la societat i, afirma, que això “al cap i a la fi, és un entrenament pel dia de demà quan es trobin amb el món real”.

Així doncs, aquest procés d’alfabetització en el qual es troba el nen durant l’etapa escolar, clau en la seva formació, l’integrarà en major grau en la societat si coneix el seu funcionament i la situació en la qual s’ha trobat i es troba.

Aurora Trigo: “És important relacionar la teoria amb l’actualitat. (…) és un exercici que requereix un esforç intel·lectual molt gran i enriquidor per a l’educació dels nens”.

Captura de pantalla 2012-12-13 a las 12.32.11

Aurora Trigo, professora d’Economia de Batxillerat a l’IES Pere Calders.

Aurora Trigo, professora d’Economia a Batxillerat del mateix institut, destaca la importància de relacionar els conceptes ensenyats mitjançant la teoria amb l’actualitat: “és una pràctica que fa que s’entengui molt millor el temari. A més a més, aquest exercici requereix un esforç intel·lectual considerable i molt enriquidor per a l’educació dels nens”.

Aquest seria el panorama ideal d’educació als nens. Tot i així, no sembla deixar enrere la utopia. Trigo recorda que, des de l’escola, tenen un temari d’un llibre que tot professor ha de seguir i han d’acabar durant el curs. A més de ser “increiblement dens” comenta “no deixa temps més que per explicar els conceptes. No hi ha temps per debatre i discutir sobre l’actualitat perquè els nens entenguin molt millor tot”.

L’actualitat, sembla ser, no té cabuda a les escoles més enllà de reduït espais a les classes on els professors comenten mínimament aspectes d’alguna noticia del dia que hagi sigut rellevant. Vista aquesta realitat, hem de plantejar-nos: si ensenyar l’actualitat ajudaria notablement a l’educació dels alumnes, ¿per què té aquesta mínima importància a les aules?

L’actualitat, important per als nens

Captura de pantalla 2012-12-13 a las 12.34.13

Com influeix en la formació crítica i l’alfabetització dels nens el fet de tenir coneixement d’allò que succeeix al món? La psicopedagoga Laura Castillo ens ho explica.

Més enllà de l’alfebatització individual, és important analitzar l’educació i  el coneixement en la seva globalitat. De quina manera contribuiria l’ensenyament de l’actualitat, de com funciona el món, el la formació d’una societat del coneixement?

El periodisme com a eina útil per a l’alfabetització

El periodisme és el canal de la informació a les persones. És així doncs com la tasca del periodista és molt important.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s